עקירות שיניים

הרס שן נוצר ברוב המקרים עקב עששת או מחלת חניכיים שלא טופלה כראוי, לאחר שהחיידקים הביאו לפגיעה בלתי הפיכה בשן. כאשר החיידקים מגיעים לעצב השן (לאחר שחדרו על הרקמות), קיים צורך בסילוק העצב ע"י טיפול שורש. ברוב המקרים, טיפולי שורש מצליחים לשקם את השן, אך במקרים של פגיעה חמורה מדי בשן, יש צורך בעקירת השן, בכדי למנוע זיהום שיתפשט בכל חלל הפה. קיים צורך בעקירת שן גם במקרים של פגיעה וחבלה בפה או במצב שבו שן בינה בולטת או חבויה מפעילה לחץ על שיניים סמוכות.

 

תוך הסתמכות על בדיקות רפואיות, הכוללות צילומי רנטגן מפורטים, מחליט רופא השיניים אם קיים צורך בעקירה. לעיתים, עקירת שן היא רק חלק מתכנית כללית שקבע רופא השיניים לצורך שיקום הפה. עקירת שן מתבצעת לאחר בחינת טיפולים חלופיים או לאחר שמוצו. לאחר העקירה, מומלץ לפנות למומחה לשיקום הפה, לקבלת פירוט על טיפול כולל לשחזור השן החסרה.

חשיפות שיניים

שיניים כלואות אלו שיניים שלא בוקעות בזמן המתאים, עקב צפיפות שיניים, מיקום שגוי או זווית גדילה לא נכונה. שיניים אלו עשויות לגרום לבעיות קשות בחלל הפה, במידה והלא מטפלים בהן כראוי. הנזקים הנפוצים שנגרמים על ידי שיניים כלואות כוללות הופעה דלקת, היווצרות ציסטות ופגיעה בשיניים הסמוכות לאלו הכלואות. ברוב המצבים שיניים כלואות מופיעות בתור שיני בינה או ניבים אך לפעמים גם בלסת העליונה.

חשיפת שיניים כלואות, אשר מתבצעת כחלק מטיפול ליישור השיניים, מתבצעת על ידי הדבקת סמך על השיניים הכלואות. לאחר מכן מושכים כל שן כלואה למקום הנכון. טרם הטיפול, נעזר האורטודנט בצילומי C.T לפני ההחלטה על ביצוע החשיפה. הטיפול מתבצע לרוב בגיל הנעורים.

טיפול בשיניים כלואות חשוב לא רק מבחינה אסתטית, אלא בכדי למנוע רווחים בין השיניים, אשר עלולים לגרום להצטברות חיידקים בקלות רבה יותר ובכדי למנוע פגיעות שונות בחלל הפה, ביניהן: הופעת ציסטות, פגישה בשורשי השן, בשיניים סמוכות ובעצם הלסת.